رئیس اتاق اصناف مشهد: تبصره ماده ۱۰۰ گامی در مسیر هوشمندسازی اخذ مالیات است قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) | تیگو ۷ پرومکس چند؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) | افت ۱۰ میلیونی پژو ۲۰۷ تخم‌مرغ، ران مرغ، ران گوسفندی و ران گوساله در مشهد چند؟ (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) + جدول گشت‌های روزانه تعزیرات حکومتی مشهد بر بازار مرغ، برنج و نان توقف در نقطه صفر | بورس از رشد ایستاد (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) فرماندار شهرستان سرخس: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در سرخس، گامی برای رونق کسب‌وکار و اشتغال است قیمت انواع سکه پارسیان (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) + جدول حدود ۸۰ هزار نفر برنده پیش فروش سکه طلا شدند | مرحله جدید پیش فروش سکه بزودی اعلام می‌شود استاندار خراسان رضوی: اختیار توزیع و مدیریت درآمد مازاد ارزی استان باید به خود استان تفویض شود قیمت جهانی طلا در بازار امروز (شنبه، ۲۲ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد منتظر افت قیمت گوشت باشید (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) با وجود کاهش مصرف برق، خاموشی‌ها به پایان می‌رسد؟ تا دی ماه قیمت طلا به چه عددی می‌رسد؟ | پیش‌بینی مهم یک بانک بین‌المللی درباره قیمت طلا پرداخت کالابرگ تا پایان سال ادامه خواهد یافت ریزش قیمت طلا در مشهد (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) | نرخ سکه اعلام شد قیمت دلار در مشهد چند شد؟ (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) قیمت میوه و تره‌بار در مشهد (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) | افزایش قیمت ۳ قلم میوه دغدغه‌های بخش خصوصی درباره مکانیسم ماشه کاهش تقاضا در بازار نوشت افزار مشهد تحت تأثیر تورم | زنگ گرانی در بازار لوازم تحریر شیب کُند ارائه تسهیلات خُرد در خراسان رضوی با وجود افزایش سقف وام‌ها پیش‌بینی بورس برای شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه در روز شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴  بازگشت بیش از ۱۲ میلیارد تومان از صنوف متخلف به شهروندان مشهدی گسترش محدوده بلندمرتبه‌سازی به تمام نقاط مشهد نتیجه بازنگری در طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تا پایان مهر ۱۴۰۴ اعلام می‌شود قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۰ شهریور ۱۴۰۴) | آریزو ۸ سر به فلک کشید
سرخط خبرها

بررسی رویای خودرویی وزارت صمت | صادرات یک میلیون خودرو محقق می شود؟

  • کد خبر: ۸۷۹۷۷
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
بررسی رویای خودرویی وزارت صمت | صادرات یک میلیون خودرو محقق می شود؟
در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت رویای صادرات یک میلیون دستگاهی در سال ۱۴۰۴ را در سر می‌پروراند، آمار هفت ماه امسال نشان می‌دهد صدور خودروهای ایرانی به آن سوی مرزها روندی رو به افت را به خود می‌بیند.

به گزارش شهرآرانیوز، طبق گزارش‌های ارائه شده به بورس توسط سه خودروساز بزرگ کشور، در هفت ماه امسال آمار صادرات خودروسازان تنها هزار و ۱۸۷ دستگاه در قالب خودرو کامل و قطعات بوده است. در این بین، ایران‌خودرو صادراتی تنها ۱۶ دستگاهی داشته و سایپا نیز آمار هزار و ۱۷۱ دستگاهی را به ثبت رسانده است. سایپایی‌ها البته فقط ۲۱۱ دستگاه خودروی کامل (CBU) را در هفت ماه امسال صادر کرده‌اند و باقی آمار صادراتی آنها به بخش قطعات مربوط می‌شود.

این آمار بسیار ضعیف، طرح وزارت صمت برای صادرات یک میلیون دستگاهی خودرو در سال ۱۴۰۴ را با ابهام مواجه کرده است. طبق این طرح، قرار است تولید خودرو در کشور طی سال ۱۴۰۴ به سه میلیون دستگاه برسد و یک میلیون دستگاه آن نیز صادر شود. هرچند تیراژ سه میلیون دستگاهی نیز برای خود رویایی بزرگ است، اما صادرات یک میلیون دستگاهی، هم رویایی‌تر است و هم چالشی‌تر. خودروسازان ایرانی هرچند در گذشته اوضاع صادراتی بهتری داشتند، اما همان زمان نیز امکان حضور در بازارهای صادراتی بزرگ جهان را پیدا نکردند. مقصد اصلی خودروهای صادراتی ایران طی این سال‌ها، کشورهای منطقه به خصوص عراق بوده که آنها نیز دیگر رونق نسبی گذشته را ندارند.

کیفیت ضعیف، قیمت بالا و البته خدمات پس از فروش نامناسب در کنار سخت شدن رقابت، دلایل اصلی کاهش رغبت مشتریان خارجی به خودروهای ایرانی به شمار می‌روند. صنعت خودروی ایران در حال حاضر با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است، از جمله تحریم و کمبود نقدینگی. مساله قیمت‌گذاری دستوری نیز هنوز حل نشده، هرچند البته احتمال اصلاح قیمت‌ها (تا حدی که خودروسازان زیان نکنند) وجود دارد. با این حال زیان انباشته و چالش‌های تحریم کماکان سرجای خود هستند و بعید به نظر می‌رسد تا رفع کامل آنها، خودروسازان بتوانند صادرات خود را توسعه دهند. برای حضور در بازارهای صادراتی، کیفیت و قیمت حرف اول را می‌زند، بنابراین اگر قرار است روزی روزگاری به صادرات یک میلیون دستگاهی برسیم، نیاز است سطح کیفی خودروها تا حد امکان بالا برود و قیمت تا حد امکان پایین باشد.

نکته دیگر اینجاست که برای تحقق صادرات یک میلیون دستگاهی در سال ۱۴۰۴، نیاز به تعریف بازارهای جدید و صد البته توسعه بازارهای فعلی است. در حال حاضر عراق اصلی‌ترین بازار خودروهای صادراتی ایران به شمار می‌رود که طی این سال‌ها حضور خودروهای داخلی در آن به دلایل مختلف رو به ضعف رفته است. بنابراین نیاز به بازسازی بازار عراق و امثال آن وجود دارد تا چنین بازارهایی بتوانند بخشی از بار صادرات یک میلیون دستگاهی را به دوش بکشند. طبعا یافتن بازارهای جدید نیز دیگر اقدام مهمی است که در راستای دستیابی به رویای صادرات یک میلیون دستگاهی باید برای انجام آن برنامه‌ریزی شود.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->